BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, March 23, 2011

JADIKAN KEKUATAN SEBAGAI KELEMAHAN DAN BEGITULAH SEBALIKNYA

Taktik Pengiklanan dan Penyampaian Moden

Adakah ini satu kaedah facebook untuk mengkaji dan melihat penerimaan pengguna facebook dunia semasa terhadapnya? Ini juga adalah kemungkinan yang logik kerana facebook mendapat pelbagai kritikan dari segi masalah teknikal. Dari mula ia mencipta nama didalam dunia siber, facebook tidak pernah sunyi daripada kritikan mengenai permasalahan teknikal dan komen pelanggan yang begitu ramai tidak puas hati dengan perkhidmatannya.

Hakikatnya, andai perkhidmatannya teruk sekalipun, ia tidak memberi impak yang begitu besar. Kritikan dan komen terhadap perkhidmatan adalah perkara yang ada setiap hari kepada gergasi internet dunia seperti Google dan Yahoo. Oleh yang demikian, ia bukannya isu besar. Pengguna facebook bukannya semakin mengecil tetapi semakin besar. Malah facebook sudah menjadi satu kemestian teknikal bagi perniagaan online dan offline untuk mempunyai keterlibatan bersama facebook. Dan yang lebih penting, ia adalah percuma. Kritikan atas perkhidmatan percuma facebook tidak memberi kesan yang tinggi kepada operasi komersilnya.

Ini bagi saya adalah satu teknik pengiklanan moden. Facebook bukannya laman web yang menduduki tangga ke 100 tetapi tangga ke 2 dunia selepas google. Mereka tidak perlu takut sekiranya isu ini memberi impak apabila pengguna bertepuk tangan mendengar berita penutupannya kerana berjuta lagi pengguna menangis atas berita ini. Ia hanya kaedah mempromosi apa yang sedang berlaku di facebook dengan penuh bergaya.

Facebook boleh memberitahu kepada dunia yang mengkritik, 'apa yang anda boleh lakukan sekiranya anda tidak menyukai kami?' bahawa mereka hanya sekadar boleh mengkritik dan facebook akan terus berkembang dan terus mendapat pembiayaan berbilion dolar pada masa mendatang. Ia juga satu kaedah memberitahu dunia bahawa facebook tidak mungkin akan musnah dengan mudah dengan kekuatan yang ada dan kekuatan yang bakal tiba.

Hati tercuit dengan komen Larry Yu apabila dalam penafiannya dia membuat sebuah pertanyaan bahwa dia hairan bagaimana berita ini boleh tersebar begitu cepat. Bukankah Facebook itu pakar pemasaran viral dunia? Kadangkala saya rasakan ia seperti masuk bakul angkat sendiri tetapi saya tidak nafikan ia satu taktik yang sungguh bergaya.

0 comments: